Van microbiologie tot geschiedenislessen: zo brengt Helmi haar expertise en hobby over op de volgende generatie 

Gastlessen over moleculen of microbiologie. Niet te ingewikkeld voor kinderen? Gastdocente Helmi Schlaman zorgt er met veel voorbeelden voor dat het overkomt bij de kinderen. Naast dat ze gastlessen geeft over moleculen, geeft ze ook gastlessen over geschiedenis. En dan vooral de Middeleeuwen.   

Helmi studeerde af als microbioloog. Na jarenlang bezighouden met wetenschappelijk onderzoek, werd ze coördinator van een universitaire opleiding en ging ze lesgeven aan master studenten. Dit heeft ze tot haar pensioen (1,5 jaar geleden) gedaan. Toch miste ze het om haar expertise over te brengen aan anderen. Toen ze in contact kwam met Iedereen een Meester, kreeg ze de kans om de jonge generatie iets mee te geven over haar expertise: “Ik vind het heel leuk om dit soort kennis en gedrevenheid over te brengen aan de jonge generatie.”  

En de kinderen vinden het heel leuk: “Ze zijn enorm enthousiast en stellen veel vragen. Je ziet ook de fascinatie bij de kinderen als je ze iets vertelt over dingen die je elke dag tegenkomt.” De eigenschappen van moleculen legt ze uit met behulp van LEGO, een manier om het beeldend te maken voor de kinderen. Ook laat ze de kinderen stoffen proeven, bijvoorbeeld stukjes fruit.   

Ook terug naar de Middeleeuwen 

Naast microbioloog noemt Helmi zichzelf geschiedenishobbyist. “Ik houd van reizen waarbij ik me richt op mijn grote interesses in cultuur, natuur en geschiedenis.” Daarom geeft ze ook de gastles Reizen in de Middeleeuwen. Een gastles waarin ze de kinderen meeneemt naar de Middeleeuwen en laat zien wat reizen in die tijd betekende en wat het heeft gebracht. “Ik ga samen met de leerlingen reizen door de Middeleeuwen, vertel over de gevolgen van ontwikkelingen in landen en laat veel plaatjes zien.” Die afbeeldingen maakt ze zelf, bijvoorbeeld van voorwerpen in een museum: “Ik wil ze laten zien dat het verleden nu nog steeds zichtbaar is, ik heb het zelf gezien en zij kunnen het dus ook zien.” Ook hier reageren de kinderen enthousiast op: “Ik zou wel terug willen naar de Middeleeuwen om bijzondere momenten uit de geschiedenis terug te kijken”, vertelt een leerling van de Daltonschool in Oegstgeest. “Ik vond het leuk en heel erg leerzaam.”   

Helmi vindt het belangrijk om deze expertise te delen: “Kinderen krijgen hierdoor net wat meer mee dan het standaard onderwijsprogramma.” Ze vertelt dat er zoveel meer is om te leren, het kan veel verrijkender. “Ook ben ik van mening dat andere mensen bepaalde informatie nét op een andere manier kunnen overbrengen. Het zorgt voor diversiteit in het lesgeven.”  

Enthousiaste reacties 

De leerkrachten van leerlab Teylingen zijn ook te spreken over de gastlessen Moleculen. Ze geven aan dat het veel meerwaarde heeft, omdat kinderen over een nieuw onderwerp leren van een gastdocent met veel kennis en kunde. “Het is leuk hoe Helmi de theorie en proefjes met elkaar afwisselt. Ze vertelt enorm enthousiast en heeft er duidelijk veel verstand van. De kinderen bleven maar vragen stellen toen Helmi met LEGO de samenstelling van moleculen had uitgelegd.”  

Over ons

Onze pool van Meesters zet zich in op de vraag van scholen. Zo kan iedereen een Meester worden.

contact

Stichting Iedereen een Meester
Laan van Poot 428
2566 DM Den Haag

info@iedereeneenmeester.nl