Passie inzetten tijdens je vrijwilligerswerk: Eric leert kinderen programmeren

Leren programmeren. Tegenwoordig zie je het steeds vaker op basisscholen. Op basisschool Springbok International in Den Haag leren kinderen programmeren met Bee-Bots, dankzij vrijwilliger Eric Klaasse (66). Hij leert de kinderen hoe je een Bee-Bot bepaalde opdrachten laat uitvoeren én ondersteunt hiermee de taalontwikkeling.  

Om de week komt Eric op donderdag langs op Springbok International in Den Haag. Tijd voor een les programmeren! In groepjes van vier gaan leerlingen met veel plezier langs bij Eric. Van hem krijgen ze een opdracht wat ze bij de Bee-Bot gaan programmeren. “Ik begin vaak met de opdracht om de Bee-Bot de eerste drie letters van hun naam te laten schrijven.” Dat vinden de kinderen erg leuk, want ze willen meteen allemaal andere woorden maken. Het woord dat de meeste kinderen willen maken? Tik-Tok.  

Fijne samenwerking 

Eric werkt goed samen met juffrouw Marjolijn: “Samen met haar stem ik alles af. Zij maakt de groepjes en ik vertel welke ontwikkelingen ik zie bij kinderen en daar doet zij vervolgens wat mee.” Tussen de leerlingen zitten best wel grote verschillen. De leeftijden lopen uiteen en kinderen laten ook verschillend, soms uitdagend, gedrag zien. Dit maakt de groep soms best lastig. “Er zijn kinderen die het heel makkelijk doen, maar ook kinderen die moeilijk meekomen en de opdrachten niet goed begrijpen. Dat is voor Marjolijn hele waardevolle informatie.” 

 

“Ik heb erg veel plezier met de kinderen en haal er veel voldoening uit.” 

 

Hier sluit Marjolijn van Wasbeek, leerkracht op Springbok International, zich bij aan: “Hij heeft veel zicht op de kinderen. Hij stelt vragen, ziet dingen in de klas die bij hem terugkomen en geeft dat terug aan mij.” Zij is erg enthousiast over de programmeerlessen van Eric: “Eric zorgt voor meer diepgang in het leren programmeren en dat ze echt op hun eigen niveau programmeren. De kinderen zijn gek op hem!” Naast dat de leerlingen hier iets leren, is het op sociaal gebied ook heel fijn. “Kinderen hebben meer individuele aandacht”, vertelt Marjolijn. “Die tijd is er niet altijd, maar met Eric wel. Ze kletsen even, waardoor ze zich gehoord voelen.”  

Iets terugdoen voor de samenleving

“Ik dacht al een hele tijd: ‘Ik wil iets terugdoen voor de samenleving’.” Hij kwam Iedereen een Meester tegen en wilde een kleine bijdrage doen, met name in wijken waar een achterstand is. Eric vindt de migratie in Nederland niet altijd goed geregeld. “Neem bijvoorbeeld kinderen van seizoenarbeiders. Zij komen hier een paar maanden wonen, gaan weer weg en komen weer terug. Die kinderen leren heel slecht en hebben echt een achterstand. Dat vind ik moeilijk om te zien. En daar wilde ik iets aan bijdragen.” Eric heeft veel bewondering voor hoe deze school ermee om gaat. “Het is echt een grote uitdaging voor deze school. Veel kinderen die net zijn opgevangen, komen op deze school terecht.”

 

“Die tijd is er niet altijd, maar met Eric wel. Ze kletsen even, waardoor ze zich weer gehoord voelen.” 

 

Eric heeft veel plezier in het vrijwilligerswerk: “Ik heb erg veel plezier met de kinderen en haal er veel voldoening uit.” Soms zijn de kinderen lastig, maar dat hoort er ook bij vertelt hij. Naast dat hij er plezier in heeft, leert hij ook veel: “Ik leer van de kinderen maar ook hoe een buurt als deze in elkaar steekt. Je kan van een afstand kijken en negatief denken over deze buurt. Maar ik zie heel veel positieve dingen.”

Kijken naar competenties 

Directeur van Springbok International, Vincent Wanschers, vertelt hoe Eric begon aan zijn programmeerlessen. “We kregen de vraag van Iedereen een Meester of wij nog een leuke vrijwilliger nodig hadden die onze doelgroep kinderen interessant vond.” Normaal worden vrijwilligers ingezet voor taalvakken of andere taal gerelateerde activiteiten. Door het International Baccalaureate (IB) Primary Years Programme (PYP) is de school breder gaan kijken. “Ik ging het gesprek aan met de vraag ‘wat kan je allemaal?’. Hier kwam naar boven dat hij een achtergrond heeft in de ICT. Omdat veel wat met ICT en programmeren te maken heeft, buiten de comfortzone van veel leerkrachten ligt, leek het mij goed om juist met dat enthousiasme iets te doen.” Dit is iets wat goed past bij de ontwikkeling van de school: leerkrachten laten doen waar ze goed in zijn. “Het inzetten van deze mensen bij leesondersteuning is waardevol, maar het is een stuk mooier als je echt kan aanhaken bij een passie van iemand.” 

Het programmeren vindt hij ook een mooie stap in het onderwijs: “Bij programmeren leren kinderen logisch nadenken, een vaardigheid die belangrijk is.” Naast logisch nadenken komt er ook veel taal bij kijken. Eric gaat in gesprek met de kinderen en de kinderen hebben een goed Nederlandssprekend voorbeeld. “Eric draait op eigen initiatief de bijeenkomsten en stemt af als het nodig is”, vertelt Vincent. “Hij heeft de handdoek opgepakt en ging kijken wat hij met de Bee-Bots kon en hoe ver hij kon gaan. Hierin is hij gekoppeld met Marjolijn die er ook ideeën over heeft: “Zij hebben elkaar echt gevonden, ze vullen elkaar goed aan.” 

 

“Het inzetten van deze mensen bij leesondersteuning is waardevol, maar het is een stuk mooier als je echt kan aanhaken bij een passie van iemand.” 

 

Eric kan het iedereen aanbevelen: “Als je vrije tijd over hebt, vooral als je met pensioen bent, doe het! Het is zo leuk om te doen. Zelf ben ik nog niet met pensioen en neem ik vrij om dit vrijwilligerswerk te doen. “Het kan soms vermoeiend zijn,” vertelt Eric, “maar je krijgt er zoveel voldoening, energie en liefde voor terug. Ik zou het iedereen aanraden als je voldoende energie hebt!” 

Over ons

Onze pool van Meesters zet zich in op de vraag van scholen. Zo kan iedereen een Meester worden.

contact

Stichting Iedereen een Meester
Laan van Poot 428
2566 DM Den Haag

info@iedereeneenmeester.nl