Onderzoek
We vinden het belangrijk om te blijven ontwikkelen en kijken of het werkt wat we doen. Daarom doen we steeds onderzoek. Na de samenvatting van de verschillende onderzoeken lees je een uitgebreide uitleg over de onderzoeken.
Kosten- en batenanalyse
In het eerste jaar hebben we een maatschappelijke kosten- en batenanalyse uitgevoerd. Daaruit blijkt:
- We verdubbelen iedere geïnvesteerde euro aan maatschappelijke impact
- Scholen waarderen ons met een 8,9
Lees hier het volledige onderzoeksrapport.
Kessels en Smit, the Learning Company
In 2023 deed Kessels & Smit, the learning company, onderzoek naar de ervaren samenwerking tussen scholen en vaste vrijwilligers. Uit het onderzoek bleek dat door een betere inbedding op de school de vrijwilliger zich meer thuis voelt en beter zijn/haar werk kan doen. Sindsdien besteedt Iedereen een Meester in haar communicatie met scholen hier expliciet aandacht aan. In 2024 deed Kessels en Smit onderzoek naar de wijze waarop nieuwe initiatieven in het onderwijs beter opgenomen kunnen worden in het onderwijssysteem en wat dit lastig maakt. Dit leidde ertoe dat we in 2025 met elf scholen de leercirkel startten.
Leercirkel
Steeds meer scholen willen het onderwijs op een andere manier organiseren. Soms vanuit de visie dat de huidige tijd iets anders vraagt, soms omdat het lerarentekort hun hier steeds meer toe dwingt. Met het anders organiseren kan er meer ruimte ontstaan voor de inzet van vrijwilligers. Daarom organiseert Iedereen een Meester de Leercirkel waarin elf scholen onderzoeken hoe ze het onderwijs op hun school anders kunnen organiseren en dit ook daadwerkelijk gaan doen. In acht bijeenkomsten staan ze stil bij overkoepelende onderwerpen en tegelijkertijd lopen ze een individueel traject op school, al dan niet onder begeleiding van een coach.
Leiden Leadership Programme
In 2024 zijn we een samenwerking aangegaan met het Leiden Leadership Programme. Hierbij worden groepen masterstudenten van allerlei verschillende studierichtingen gekoppeld aan maatschappelijke organisaties.
Een van deze groepen heeft zich ingezet om het proces met betrekking tot de gastleraren te evalueren. Uit dit onderzoek is gebleken dat de communicatie tussen school en gastdocent verder gestroomlijnd kan worden, dat het contact met Iedereen een Meester als prettig wordt ervaren en dat we het feedbackproces nog verder kunnen verbeteren.
Een van de andere groepen heeft zich gericht op het onderwerp persoonsvorming. We zien dat het in deze tijd steeds belangrijker is om stil te staan bij persoonsvorming, ook voor basisschoolleerlingen. Het legt een basis voor wie ze zijn, hoe ze denken, hoe ze met anderen omgaan en welke keuzes te maken. Naast taal en rekenen is het een belangrijk onderdeel van hun ontwikkeling. Er zijn bedrijven die deze ontwikkeling ook erg belangrijk vinden en hun expertise op dit gebied graag willen inzetten voor de ontwikkeling van kinderen. In het onderzoek van de studenten werd onderzocht of er bij jongeren behoefte is aan lessen op dit gebied. Veel studenten geven aan dat ze deze lessen graag hadden gehad toen ze op de basisschool zaten, omdat het belangrijke vaardigheden in het leven zijn.